اسکیت فری استایل

اصول بدنسازی در اسکیت فری استایل (بخش اول)

امروزه با پیشرفت علوم ورزشی، ورزش از دیدگاه تجربی و سنتی خود بیرون امده و هر روز با رویکردهای جدید تمرینی مواجه میشویم که سعی بر این دارد که در کمترین زمان ممکن به بالاترین اهداف تمرین دست یابیم و مربیان بتوانند بازیکنان خود را به هدفی که دارند برسانند.پس لازمه کار یک مربی جدای از آموزش داشتن علم ورزش و بهره گیری از آن در روند تمرین و مسابقه است.منظور از علم ورزش علمی است که به شناخت بدن انسان از نظر روانی و بدنی دارد.یکی از شاخهای علم ورزش بحث حرکت شناسی و آناتومی است که این دو به هم مربوط میشوند،مربی با شناخت آناتومی انسان از جایگاه استخوانها و نحوی اتصال عضلات روی آنها مطلع میشود و در بحث حرکت شناسی نحوی عملکرد عضلات روی استخوان ها و نحوی ایجاد حرکت آشنا میشود که فهم این موارد میتواند به مربی کمک کند تا عضلاتی که بیشتر حائز اهمیت هستند بشناسد و تدابیر ویژه ای برای تمرین آنها در نظر گیرد.
در این مبحث قصد داریم رشته فری استایل (کلاسیک،بتل،اسلاید) را مورد بررسی قرار دهیم و از نظر آناتومیکی و حرکت شناسی نگاهی گذرا به این رشته داشته باشیم.

قبل از هر چیزی مربی یا بازیکن باید شناختی از انواع انقباض عضلانی داشته باشد.
عضله به دو صورت منقبض میشود و اعمال نیرو میکند.
.انقباض ایزومتریک یا ایستا:به انقباضی گفته میشود که در ان تنش عضلانی افزایش پیدا میکند ولی زوایای مفصلی ثابت میمانند مانند زمانی که یک وزنه را در دست نگه میدارید و از افتادن آن جلوگیری میکنید،یا به طور ارادی یک قسمت از بدن خود را به انقباض در می آورید.

 

انقباض ایزوکنتیک یا پویا:

در این نوع انقباض عضله به هنگام انجام حرکت یا کنترل حرکت مفصل با  تنش های متغییری کوتاه می شود.انقباضات پویا با توجه به کوتاه شدن عضله یا کشیده شدن عضله به انقباضات درون گرا و برون گرا تقسیم میشوند.برای مثال زمانی که وزنه ای در دست دارید و حرکت جلو بازو را انجام میدهید زمانی که وزنه به بازو نزدیک میشود عضله در حال کوتاه شدن است که به این حالت انقباض درون گرا میگویند،و زمانی که وزنه از بازو دور میشود انقباض بروگرا است.

تفاوت انواع انقباظات را میتوانید در شکل زیر ببینید

نقش عضلات در ورزش بسیار مهم است در اجرای هر حرکت ورزشی می بایست مربی اول از نظر حرکت شناسی حرکت را مورد تحلیل و آنالیز قرار دهد و عضلات درگیر در اجرای حرکت و نوع انقباض هایی که در اجرا مهم است را تشخیص دهد.این کار باعث میشود که مربی بداند کدام عضله به چه میزان درگیر است در فعالیت و به چه صورت باید عمل کند و از این طریق عضلات درگیر را تقویت و بازخوردهای مناسب را به بازیکن بدهد.

 

عضله موافق:به عضلاتی گفته میشود که موجب حرکت مفصل شده،میتوان گفت درگیرترین عضله در اجرای یک حرکت عضله موافق میگویند.
عضله مخالف:عضلاتی که معمولا در سمت مخالف عضلات حرکت دهنده اصلی قرار دارند و عمل مخالف عضله موافق را انجام میدهند گفته میشود.
برای مثال: در حرکت جلو بازو با دمبل عضله دو سر بازویی(جلو باز)عضله موافق است.و عضله سه سر بازویی(پشت بازو)عضله مخالف عضله دو سر بازویی (جلو بازو) است.
عضلات پایدار کننده(ثابت کننده):به عضلاتی گفته میشود که مفصل یا بخشی از بدن را احاطه کرده و با انقباض خود آن ناحیه را محکم و ثابت نگه می دارند و از این طریق اندام یا بخش دیگری از بدن را قادر به اعمال نیرو و حرکت می کنند.نقش این عضلات در ثابت نگه داشتن بخشی از بدن به منظور انجام حرکت در بخش دیگر بدن مهم و ضروری است.
عضلات کمک کننده:به عضلاتی که در انجام حرکت به عضلات حرکت دهنده ی اصلی کمک کنند ولی عامل اصلی اجرای حرکت نیستند میگویند.وظیفه اصلی این عضلات خنثی کردن حرکات غیر ضروری عضلات حرکت دهنده اصلی است که از این طریق به اصلاح حرکات عضلات می پردازند.

عضلات مرکزی بدن

 

عضلات مرکزی بدن:عضلاتی که در ناحیه مرکز بدن قرار دارند و نقش بسیار مهمی در اجرای حرکات داینامیک بدن ایفا میکنند.برای مثال
۱٫آسیب دیدگی را در ناحیه پاها،لگن  کاهش میدهد.
۲٫در بیشتر ورزشها که نیاز به تعادل  در حرکات و موقعیتهای مختلفی دارند عضلات مرکزی یعنی عضلات ناحیه لگن و ستون فقرات در اجرای این حرکات فعال می شوند و با انقباض قوی خود باعث اجرای نرم تر،قوی تر و آسان تر فرد در چرخشها و پرتابها میشود.
۳٫هر چه قدرت عضلات مرکزی بدن بیشتر باشد نیروی بیشتری در پاها،لگن و دستها  ایجاد میشود زیرا از حرکات اضافی جلوگیری می کنند.
همانطور که گفته شد در رشته فری استایل(کلاسیک،بتل،اسلاید)عضلات مرکزی بدن با انقباض ایستای خود نقش مهمی را برعهده دارند و باعث میشوند حرکات چرخشی نرم و روان اجرا شود که باعث بالا بردن امتیاز در بخش کلاسیک و بتل و همچنین در رشته اسلاید باعث میشود فرد از خطرات آسیب دیدگی در امان بماند.
با یک نگاه کلی به رشتهای نمایشی اسکیت خواهیم فهمید که در اکثر رشتهای نمایشی از جمله فری استایل عضلات مرکزی بدن باعث جلوگیری از خمودگی در اجرای فرد شده و کمک میکند فرد قامتی صاف در اجرای حرکت داشته باشد که این باعث تعادل بیشتر فرد میشود و از حرکات اضافی جلوگیری میکند

با توجه به موارد فوق تقویت عضلات مرکزی میتواند باعث بهبود در اجرای فرد در تمرینات و مسابقه باشد حال با عضلات مهم  مرکزی بدن اشنا خواهیم شد.

۱-عضله راست شکمی :که در خم کردن ستون فقرات به جلو و طرفین نقش دارد.

۲-عضله مورب: که در چرخش ستون فقرات برای خم شدن به پهلو نقش دارد

۳ – فیله(راست کننده ستون مهرها):که در صاف کردن ستون مهرها و صاف نگه داشتن ستون مهرها و همچنین خم کردن جانبی آن نقش دارد

 

۴-عضلات شکمی عرضی:که در حفظ فشار درون حفره شکمی برای ثبات ستون فقرات نقش دارد

۵-عضله مربع کمری:که در خم شدن یکطرفه ستون مهرها نقش دارد.

 

با حرکاتی همچون پلانک،دراز نشست،کرانچ،فیله،کرانچ چرخشی و غیره میتوان عضلات مرکزی بدن را به خوبی تقویت کرد.که در مبحث بدن سازی به اختصار در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد.
تهیه و تنظیم : مرتضی مرادی
منابع:کتاب اصول حرکت شناسی ساختاری ترجمه دکتر ولی الله دبیدی روشن،
Manual of structural kinestology (clem w.thompson and r.t.floyd)

This post is also available in: faفارسی

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *